Actualitat Actualitat

Castelló instal·la 784 sensors per a facilitar i controlar amb una aplicació mòbil gratuïta les places d’estacionament reservat

Castelló instal·la 784 sensors per a facilitar i controlar amb una aplicació mòbil gratuïta les places d’estacionament reservat

ParkTime converteix a la capital en la segona ciutat valenciana i una de les primeres a Espanya a disposar d’aquesta ‘app’ de gestió d’aparcament per a mobilitat reduïda, càrrega i descàrrega i taxi

Amparo Marco destaca els beneficis socials, ambientals i econòmics d’aquest projecte cofinançat pel Consistori i els fons europeus FEDER

Castelló serà la segona ciutat de la Comunitat Valenciana, després de La Nucia (Alacant) i una de les deu primeres a Espanya a activar una aplicació per a dispositius mòbils que facilitarà l’aparcament en les places de mobilitat reduïda i les reservades a labors de càrrega i descàrrega, i informarà de la disponibilitat de places de taxi. Barcelona, Vic, Terol, Andújar o Castellbisbal disposen d’un sistema similar a l’incorporat per la capital de la Plana, que implantaran també Madrid i València. Castelló amplia així la utilitat d’aquesta aplicació mòbil, que fins ara anava dirigida únicament a localitzar places de l’ORA (zona blava).

La ‘app’ es diu ParkTime, és gratuïta i està disponible en Apple Store i Google Play. Gràcies a un sistema de sensors i geolocalització informa en temps real al col·lectiu de transportistes de la disponibilitat de 612 places d’aparcament de càrrega i descàrrega, indicant-los on estan les lliures i ajudant-los a localitzar-les. A més ajuda a controlar el seu ús detectant l’ocupació de les places i el temps que porten ocupades per a determinar possibles incompliments de la normativa. D’altra banda, la ‘app’ informa de l’estat (si estan lliures o no) de 125 places d’aparcament per a Persones amb Mobilitat Reduïda (PMR) i facilita la seua localització, a més de contribuir a fer un bon ús d’aquestes. En tercer lloc, ParkTime ofereix a la ciutadania informació en temps real de la disponibilitat de taxis en 47 parades de Castelló, inclosos els períodes festius.

La persona usuària ha de descarregar-se l’aplicació, registrar-se, seleccionar l’opció de Castelló i configurar el tipus de places que li interessa visualitzar: càrrega i descàrrega en el cas de transportistes, PMR en el de persones amb targeta de mobilitat reduïda o taxi per a la ciutadania en general. Després d’això podrà veure el mapa amb les places lliures per a poder accedir a elles. Inclou un cercador per a centrar la cerca de places lliures en la zona que més interesse a la persona usuària.

“Cada plaça té un sensor que mana un senyal a la central de l’Ajuntament i ens dona informació de l’ocupació real de les zones. La Policia Local també té accés a aquestes dades, que aniran ressaltant l’excés d’ocupació o aquella de tipus irregular en les places de càrrega i descàrrega i PMR”, expliquen des de l’àrea tècnica que ha desenvolupat el projecte.

Amb 243.793 euros d’inversió, és una de les 15 operacions materialitzades a la ciutat gràcies als fons europeus FEDER en el marc de l’Estratègia de Desenvolupament Urbà Sostenible i Integrat (EDUSI). “Aquesta aplicació pionera permet guanyar temps, perquè optimitza els desplaçaments”, avança l’edil de Mobilitat, Jorge Ribes, que recorda que la gestió d’aquestes quasi 800 places d’estacionament reservat, distribuïdes per tots els districtes, és una proposta tècnica contemplada en el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) de Castelló.

L’alcaldessa, Amparo Marco, ha destacat que aquest projecte d’inversió europea “ajudarà a reduir les emissions de CO₂ i a avançar cap a un model de ciutat intel·ligent on la tecnologia es converteix en una aliada per a fer més fàcil el dia a dia”.

Castelló disposa de 228 llicències de taxi, de 2.894 targetes d’aparcament per a PMR i, segons el PMUS, el parc de camions i furgonetes suposa el 13,84% del total del parc mòbil, que suma 114.788 unitats. No obstant això, l’Ajuntament assenyala que els beneficis associats a aquesta aplicació “són múltiples” i no es limiten als col·lectius als quals va dirigida “sinó que s’estenen al conjunt de la ciutadania”.

L’actuació té un impacte social, ja que en optimitzar els desplaçaments, es redueix la congestió de la ciutat en hores punta i s’afavoreix l’ús de l’espai públic i una millora de la seguretat viària, especialment en zones amb un major nombre de comerços. A més, afavoreix l’accessibilitat urbana “i el respecte per les places PMR, moltes vegades ocupades per altres vehicles de manera inadequada”, assenyalen.

Entre els beneficis ambientals figuren els lligats a la reducció del trànsit d’agitació provocat per l’ús de vehicles que busquen aparcament lliure, disminuint les emissions de gasos d’efecte d’hivernacle i ajudant a mitigar el canvi climàtic. A més, el sistema de sensors facilita la rotació i redueix la congestió del trànsit, en guiar als vehicles directament fins a la zona més adequada mitjançant sistemes de senyalització i informació en els seus dispositius mòbils, la qual cosa contribueix també a reduir els nivells de CO₂ i a disminuir els accidents de trànsit.

També té un impacte positiu en el pla econòmic. El transport de mercaderies és necessari per a la distribució de béns i serveis a la ciutat i aquesta solució permet establir horaris personalitzats per a cada empresa, ordenar i distribuir l’ús de les places de càrrega i descàrrega i acompanyar el desenvolupament econòmic i comercial de la ciutat fomentant una mobilitat més sostenible.

Castelló, 14 d’agost de 2022

Related posts

Aprovada l’ampliació de la xarxa ciclista de Castelló amb altres dos trams a Castell Vell i Pascual Asensio

castello

Castelló estrena carril bici en Pascual Asensio i consolida una xarxa ciclista més permeable i connexa

dobleessa

L’innovador Centre d’Envelliment Actiu i Saludable de Castelló aconsegueix el 70% d’execució

castello